Kriisiviestintä

Kriisiviestintä on varautumista tilanteisiin, joita ei parhaimmassa tapauksessa koskaan pääse syntymään. Mutta jos kriisi iskee, yrityksen maine voi joutua koetukselle. Jokainen kriisi on erilainen, mutta yksi asia on varmaa: niitä on vaikea ennustaa.

Ellei kriisiin ole valmistauduttu, tilanne saattaa eskaloitua nopeasti ja kriisi voi jättää ikävän tahran yrityksen maineeseen pitkäksi aikaa. Mahdollisen mainehaitan ennakointi hyvällä kriisiviestintäsuunnitelmalla ja -valmennuksella kannattaa aina. Taitava ja oikea-aikainen viestintä kriisin aikana voi kääntää negatiivisen huomion voitoksi ja vahvistaa yrityksesi mainetta.

Kriisiviestinnän valmennuksemme opettaa organisaatiosi hallitsemaan mediahuomion kriisin keskellä ja toimimaan tehokkaasti ja rauhallisesti. Valmennuksessa käydään läpi kriisin vaiheet, viestinnän strategiat ja vastaukset kriisin aikana herääviin kysymyksiin.

Kriisiviestintäsuunnitelma

Hyvin suunniteltu on puoliksi toteutettu -totuus pitää paikkansa erityisesti kriisiviestinnän osalta. Näin pyörää ei tarvitse keksiä siinä tilanteessa, kun jotain ikävää on jo tapahtunut. Kriisiin valmistautumisessa on olennaista kirjata ylös poikkeustilanteen viestinnän toimenpiteet, vastuut ja roolit sekä käydä nämä säännöllisesti läpi keskeisten henkilöiden kanssa.

Kriisiviestintävalmennus

Kriisiviestintävalmennuksessa käymme läpi kriisin eri vaiheet. Selvitämme, mitä voi ja saa viestiä, kuka viestii ja milloin viestitään sekä millaisia kysymyksiä erilaiset kriisit voivat herättää. Tavoitteena on, että yrityksesi avainhenkilöt tietävät, mitä he tekevät mahdollisen kriisin osuessa kohdalle.

Kriisiviestintäsimulaatio

Harjoittelu tekee mestarin. Simulaatiomme antaa yrityksellesi tilaisuuden harjoitella kriisiviestintää realistisessa ympäristössä, jotta voit tunnistaa mahdolliset heikkoudet ja vahvistaa strategiaanne. Koulutamme yrityksesi ja sen edustajat ottamaan vastaan myös negatiivisen huomion sekä toimimaan pää kylmänä kriisin keskellä, kun mediahuomio on jatkuvaa ja jopa painostavaa. Samalla voidaan testata sosiaalisen median kriisivalmius.

Mediavalmennus

Mediavalmennuksessa käydään läpi Suomen median tila ja pureudutaan siihen, millaisia uutisia toimitukset haluavat. Valmennamme organisaatiosi avainhenkilöt toimimaan median kanssa sekä autamme ymmärtämään, miksi media kirjoittaa juuri tietynlaisista aiheista.

01 Viestintäkonsulttimme auttavat kriisin läpi

Kokeneet viestintäkonsulttimme tuntevat kriisin anatomian ja osaavat luotsata yritystäsi mediakarikoiden läpi. Kriisin osuessa kohdalle on tärkeää, että yrityksesi avainhenkilöt ovat valmiita kohtaamaan median myös negatiivisissa merkeissä.

Viestintäkonsulttimme valmentavat asiantuntijanne vastaamaan toimittajille myös silloin, kun he soittavat kysyäkseen ikävistä asioista.

Kun organisaation edustajat osaavat hoitaa poikkeustilanteet ammattimaisesti, se vahvistaa yrityksenne asiantuntijuutta.

02 Kriisiviestintä osana viestintästrategiaa

Viestintästrategiassa määritellään kenelle, mitä ja miksi viestitään. Se kiteyttää organisaatiosi toiminnan perimmäisen merkityksen.

Kriisiviestintäsuunnitelma pohjaa viestintästrategiaan, jossa luodaan valmius tehokkaaseen ja oikea-aikaiseen viestintään poikkeustilanteessa.

Asiantuntijamme auttavat yritystäsi luomaan strategian, jossa huomioidaan myös mainekolhut.

03 Tunnista kohun ja kriisin ero

Kohut ja kriisit saavat usein alkunsa sosiaalisessa mediassa, mutta somekohu ei välttämättä ole koko organisaatiota läpäisevä kriisi.

Asiantuntijamme auttavat ymmärtämään, milloin kyse on myrskystä vesilasissa ja milloin todellisesta kriisistä. Yrityksenne sosiaalisen median strategiassa ja sisältösuunnitelmassa on hyvä varautua myös mahdollisiin kolhuihin.

Somekoulutuksessa valmennamme organisaationne edustajat tuomaan omaan asiantuntijuuttaan esille sosiaalisessa mediassa sekä välttämään sosiaalisen median sudenkuopat myös kriisin keskellä.

Kysy lisää kriisiviestinnästä

Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.