
Kuntokeskus
Liikku
Kuntokeskus Liikun lähtökohdat medianäkyvyyden kasvattamiseen ja ajatusjohtajuuden rakentamiseen olivat erinomaiset – vakuuttava kasvutarina, uskottava johto ja laaja jäsenpohja. Strategisella ja pitkäjänteisellä viestintäyhteistyöllä muutimme ketjun tekemän hyvän työn ydinviestejä tukevaksi näkyvyydeksi.
Asiakas
Kuntokeskus Liikku on suomalainen kuntosaliketju, jonka missiona on tarjota kohtuuhintaisia liikuntapalveluja mahdollisimman monelle suomalaiselle. Vuonna 2010 perustettu kuntosaliketju on kasvanut vuoteen 2025 mennessä Suomen suurimmaksi. Vihreästä ilmeestä, avarista tiloista ja kuntosaleja koristavista koivuista tunnetulla yrityksellä on jo 70 toimipistettä ja yli 80 000 jäsentä.
Haaste
Yhteistyön alkaessa keväällä 2024 Liikku oli kasvamassa Suomen suurimmaksi kuntosaliketjuksi, mutta työ median suhteen oli ollut reaktiivista ja hyvin perinteistä tiedottamista. Toimialalla ei ollut yhtä vahvaa, koko kenttää edustavaa äänitorvea, vaikka julkinen keskustelu liikunnan merkityksestä kansanterveydelle oli jatkuvaa. Liikulla oli potentiaali nousta tähän rooliin: se oli jo laajasti suomalaisia liikuttava ja monen arkeen vaikuttava toimija, jonka kasvu vauhditti uskottavuuden ja kiinnostavuuden rakentamista.
Samaan aikaan toimintaympäristössä korostuivat teemat, joihin Liikku pystyi tuomaan konkretiaa – fyysisen kunnon yhteys hyvinvointiin, arjen liikkumisen helpottaminen, yrittäjyyden ja yksityisen sektorin rooli sekä ylipäätään laajasti kansanterveys. Suomalaisten liikkumattomuus maksaa varovaisenkin arvion mukaan valtiolle 3,6 miljardia euroa vuodessa.

Ratkaisu
Asetimme yhteistyön tavoitteiksi kolme kärkeä: medianäkyvyyden kasvattaminen, laadukkaat mediaosumat keskeisissä teemoissa sekä toimitusjohtaja Johanna Riihijärven mielipidejohtajuuden rakentaminen liikunnan, kansanterveyden ja yrittäjyyden aiheissa.
Liikun tavoitteena on tarjota kohtuuhintaisia liikuntapalveluja mahdollisimman monelle suomalaiselle, minkä kirkastimme viestinnän johtoajatukseksi. Tätä tukemaan laadimme proaktiivisen ja palvelevan viestintämallin, joka yhdistää suunnitelmallisen mediasuhdetyön ja tarttumisen ajankohtaisiin keskusteluihin. Viestintää ja mediatyötä vahvistimme datalähtöisesti hyödyntämällä Liikun omaa dataa ja teettämällä Suomalaiset salilla -kyselytutkimuksen.
Toimitusjohtaja Johanna Riihijärven roolia toimialan äänitorvena rakensimme yhteistyössä mielipidekirjoitusten ja mediavalmennuksen avulla. Lisäksi Riihijärvi esiintyi useissa liikuntaan ja yrittäjyyteen liittyvissä tapahtumissa. Personal trainereita nostimme esiin tarjoamalla heitä asiantuntijoiksi eri medioihin.
Tulokset
Medianäkyvyys kasvoi yhteistyön aikana merkittävästi. Toimituksellisessa tavoittavuudessa Liikku nousi keskeisten kilpailijoiden ohi selkeäksi ykköseksi. Lisäksi osumien laatu oli korkea: Liikku esiintyi positiivisesti muun muassa MTV:n Huomenta Suomessa, Helsingin Sanomissa, Kauppalehdessä, iltapäivälehdissä ja keskeisissä paikallismedioissa.
Toimitusjohtaja Johanna Riihijärvestä on tullut toimialan näkyvä puhehenkilö, jota media itse lähestyy. Personal trainerit ovat esiintyneet useissa medioissa, mukaan lukien televisiohaastattelut. Kaksi järjestettyä mediatilaisuutta vahvistivat toimivia mediasuhteita ja rakensivat luottamusta Liikkuun.
Kaikki tekeminen on tukenut sitä, että Liikku kykenee entistä paremmin toteuttamaan ydintehtäväänsä eli tarjoamaan kohtuuhintaisia liikuntapalveluja mahdollisimman monelle suomalaiselle.

“Arvostamme erityisesti Republicin aktiivisuutta: toimittajakontaktointi, mediatilaisuudet, mediakulmien luova ideointi, datan hyödyntäminen, koulutukset ja jatkuva sparraus ovat tehneet meistä helpommin lähestyttävän ja kiinnostavan kumppanin medialle.
Ehkä oleellisin asia tuloksellisuuden ohella on se, että on ollut mukava tehdä hommia yhdessä. Tarpeen tullen voi puolin ja toisin ottaa puhelimen kouraan ja soittaa. Vuoropuhelu on välitöntä.”
Johanna Riihijärvi, Kuntokeskus Liikun toimitusjohtaja
Muita töitämme
Ota yhteyttä
Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.