Remedy

Alan Wake 2 -lanseerauskampanja teki taiteellisesti kunnianhimoisesta kauhupelistä globaalin ilmiön, joka tavoitti valtavirran yleisön ja lunasti lupauksen suurimmasta suomalaisesta kulttuurivientituotteesta myös ansaitussa mediassa. 

Asiakas

Remedy Entertainment on itsenäinen, suomalainen pelinkehittäjä, joka tunnetaan meillä ja maailmalla omaleimaisesta tyylistään tarinallisten toimintapelien toteuttajana. Remedyn portfolioon lukeutuvat menestyspelit kuten Max Payne, Alan Wake ja Control.

Yhtiö on kehittänyt aikaa kestäviä pelituotteita, joissa on klassikon aineksia ja edellytyksiä kokonaisen franchise-brändin rakentamiseksi. Remedyn peleistä on tehty muun muassa kirjoja, sarjakuvia, konsertteja ja Hollywood-elokuva.

Alan Wake 2 ei ole vain videopeli – se on hätkähdyttävä kokonaistaideteos, jossa on enemmän tasoja ja merkityksiä kuin mitä ensimmäisellä peluukerralla avautuu. Peli on luovuuden taidonnäyte, joka rikkoo rajoja ja ammentaa häpeilemättä suomalaisesta kulttuurista. Tämä kääntyi kotimaassa kansalliseksi ylpeydenaiheeksi ja kansainvälisesti eksotiikaksi, joka herätti uteliaisuutta ja auttoi erottumaan suurista globaaleista pelitaloista. 

Haaste

Remedyn uusin pelituote, Alan Wake 2, jatkaa suuren suosion saavuttaneen Alan Wake -pelin tarinaa. Pitkään odotetun pelin lanseeraus ajoittui keskelle kiivainta uusien pelijulkaisujen aikaikkunaa syksyllä 2023, jolloin kilpailu yleisön huomiosta oli kovaa.

Kaupallisena tavoitteena oli esitellä Alan Wake 2 yleisölle hyvissä ajoin ja käynnistää kysyntää ruokkiva “ennakkohype” jo keväällä, jolloin pelitoimialalla on tyypillisesti hiljaisempaa uusien julkaisujen osalta. Bränditavoitteena oli luoda positiivista odotusarvoa ja keskustelua sekä Remedyn että Alan Wake 2:n ympärille. Samalla halusimme vahvistaa studion pioneerimaista asemaa suomalaisena pelinkehittäjänä ja korostaa Alan Wake 2:n ainutlaatuisia ominaisuuksia, jotka kytkeytyvät tarinan, hahmojen ja musiikin kautta suomalaiseen kulttuuriin.

Viestinnän tavoitteena oli rakentaa ja ylläpitää ansaitun median näkyvyyttä Alan Wake 2 -pelille aina ensimmäisestä julkistuksesta lanseeraukseen asti, kaikkiaan noin kuuden kuukauden ajanjaksolla.

Ratkaisu

Teimme strategiatyötä ja viestinnän suunnittelua tiiviissä yhteistyössä Remedyn tiimin kanssa. Onnistumisen kannalta oli tärkeää kertoa Alan Wake 2:n erottautumistekijöistä, ja tehdä siitä helposti lähestyttävä puheenaihe valtavirran yleisölle. Olemassa olevan fanikunnan ohella tärkeää oli löytää uusia potentiaalisia yleisöjä, jotka hakeutuisivat pelin pariin. Siksi päädyimme viestinnässä korostamaan Alan Wake 2 -pelin kulttuurillisia ansioita ja tuotantoarvoa, joka ylittää vertailussa monet muut pop-kulttuurin teokset. 

Pääviestiksi muodostui “suurin suomalainen viihdetuote”. Todensimme lupausta viestinnässä monin eri tavoin: toimme muun muassa esiin pelituotannon mittakaavaa ja lukuisat kotimaiset talentit – näyttelijät, musiikintekijät ja muut yhteistyökumppanit, joiden avulla rakensimme pelikokemuksen lisäksi Alan Wake 2:n brändiä. Varsinaisen tuotteen rinnalla nostimme esiin Remedyä pelistudiona, heidän osaamistaan ja pelinkehittäjiä, jotka monesti jäävät pelijulkaisuissa enemmän taka-alalle. 

Suunnittelimme lanseerausviestintään vaiheistuksen, jolla luotiin tietoisuutta ensimmäisestä julkistuksesta kohti syvällisempää tarinan kaarta ja yleisöä kiinnostavia paljastuksia pelituotannon eri osa-alueilta. Viestinnän pääpaino oli varsinaisten peliarvioiden lisäksi Remedyn kanssa yhteistyössä toteutetussa mediatiedottamisessa, puhehenkilöiden julkisissa esiintymisissä ja haastatteluissa, tapahtumissa ja PR-tilaisuuksissa sekä erilaisten pressimateriaalien tuotannossa. Toteutimme viestintää synkronoidusti yhdessä kansainvälisen tiimin kanssa osana globaalia lanseerausta. 

Tulokset

Alan Wake 2 sai julkaisuaan edeltävällä kuuden kuukauden ajanjaksolla positiivista mediahuomiota Suomessa ja maailmalla, ja se noteerattiin pelitoimialajulkaisujen lisäksi useimmissa valtavirran uutis-, talous- ja ajankohtaismedioissa – joissakin jopa useampaan kertaan. Muun muassa valtakunnan ykkösmedia Helsingin Sanomat käsitteli aihetta yhteensä jopa 12 kertaa. Yhdysvalloissa pelistä kirjoittivat puolestaan vaikutusvaltaiset julkaisut, kuten The New York Times ja CNN, minkä lisäksi Alan Wake 2 komeili arvostetun EDGE-pelilehden kannessa.

Pääviesti nousi myös uutisten otsikoihin asti ja peliin viitattiin suoraan Suomen suurimpana viihdetuotteena, minkä ansiosta onnistuimme herättämään tietoisuutta valtavirran kuluttajien keskuudessa. Talouden näkökulmasta Remedy Entertainment nousi esiin Helsingin pörssin viimeisenä pelitalona. Näyttelijöistä ensimmäisen videopeliroolinsa tehnyt Peter Franzen kertoi kuulumisiaan henkilöhaastatteluissa ja pelin musiikeista vastanneista suomalaisartisteista uutisoitiin laajasti. Pelin suunnittelemisesta kertoi haastattelussa Remedyn luova johtaja Sami Järvi.

Alan Wake 2 onnistui murtautumaan peleille tyypillisesti rajatusta suppeasta lokerosta laajan yleisön tietoon, ja se on vaikuttanut positiivisesti siihen, miten pelit nähdään osana kulttuuriamme. Lisäksi Alan Wake 2 nousi Remedyn kaikkien aikojen puhutuimmaksi ja nopeimmin myyväksi tuotteeksi sekä yhdeksi alan palkituimmista peleistä vuonna 2023.  

Peli on nostanut Remedyn osaamisen ja koko Suomen maailmankartalle – hyödyt voidaan nähdä jopa kulttuuriviennin ja maabrändin näkökulmasta. Esimerkiksi arvostettu amerikkalainen TIME-lehti nosti vuoden 2023 valopilkuiksi kaksi suomalaista teosta: Alan Wake 2:n ja Aki Kaurismäen Kuolleet lehdet. Kaksi hyvin erityyppistä teosta, joita suomalaisuuden lisäksi yhdistää kriitikoiden arvostus ja kansainvälisen yleisön suosio. 

Merkitys

Alan Wake 2 on osoitus Remedyn visionäärisestä työstä ja malliesimerkki suomalaisen pelituotteen lanseerauksesta. Lanseerauskampanja teki pelistä enemmän kuin vain pelin, siitä tuli puheenaihe ja kulttuurinen vientituote. Ansaitun median saavutukset kertovat omaa tarinaansa Alan Wake 2:n kiinnostavuudesta ja siitä, että suomalaisuus on edelleen asia, josta kannattaa olla ylpeä. 

Muita töitämme

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.