Sokos & Emotion

Jo vuonna 1952 toimintansa aloittaneella kotimaisella tavarataloketjulla on ollut ansaitun median näkyvyydessä paljon potentiaalia lunastettavanaan. Strategisella viestintäyhteistyöllä olemme onnistuneet löytämään uusia tapoja tuoda tämä ikoninen brändi yhä monipuolisemmin näkyväksi toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa.

Asiakas

S-ryhmään kuuluva Sokos on tavarataloketju, joka auttaa asiakkaitaan löytämään oman tyylinsä. Sokoksen verkkokauppa sekä Suomen suurimpien kaupunkien keskustoissa sijaitsevat 21 tavarataloa tarjoavat asiakkaille laajan valikoiman tuotteita niin kauneudenhoidon, muodin kuin kodin saralla. Sokoksen rinnalla toimii kauneuteen ja hyvinvointiin erikoistunut Sokos Emotion -ketju, joka palvelee yhteensä 39 myymälän voimin ympäri Suomen.

Sokos- ja Emotion-brändit tunnetaan erityisesti asiantuntevasta asiakaspalvelustaan sekä laadukkaasta tuotevalikoimastaan, joka vastaa kuluttajien vaihteleviin tarpeisiin ympäri vuoden. Sokos on ollut osa suomalaisten arkea ja juhlaa jo vuosikymmenten ajan ja jatkaa edelleen kehittymistään modernina, asiakaslähtöisenä tyylin tavaratalona.

Haaste

Jo ennen yhteistyömme aloitusta Sokos- ja Emotion-brändeistä kirjoitettiin toimituksellisessa mediassa satunnaisesti läpi vuoden, mutta näkyvyys painottui vahvasti yksittäisiin kauneuden tuotepoimintoihin, eikä valikoiman laajuus tai tyylin asiantuntijuus noussut esiin. Tavaratalobrändi tai puhehenkilöt olivat harvemmin julkisuuden keskiössä. Lisäksi haasteena oli löytää keinoja tukea sosiaalisen median näkyvyyttä, joka on brändin kohdeyleisölle keskeinen kanava.

Lähtötilanteessa ulkoisesta viestinnästä puuttuivat kaupalliset tavoitteet, selkeät prosessit ja systemaattinen tapa rakentaa säännöllistä ansaittua näkyvyyttä monikanavaisesti. Lisäksi oli tärkeää tuoda viestintään tuoteviestien rinnalle laajempaa palvelun ja asiantuntijuuden näkökulmaa, joka on tavaratalokonseptin ytimessä ja rakentaa haluttua brändimielikuvaa.

Ratkaisu

Lähdimme yhteistyössä vahvistamaan Sokoksen ja Emotionin brändimielikuvaa kehittämällä ansaitun median näkyvyyttä laadullisesti ja määrällisesti. Määrittelimme työpajatyöskentelyn avulla PR-strategian ja toimenpidesuunnitelman, jonka puitteissa toteuttaisimme pitkällä aikavälillä kaupallista viestintää ja PR:ää. Osana yhteistyötä autoimme asiakasorganisaatiota rakentamaan uudenlaisia viestimisen käytänteitä ja kulttuuria, joka sitouttaa eri osa-alueiden asiantuntijat viestintärooleihin ja tehostaa työskentelyä.

Ulkoisessa viestinnässä brändin sanoma on kiteytynyt tyylin asiantuntijuuteen, joka kattaa yksilölliset tyylikkään elämän tarpeet aina kauneudesta pukeutumiseen ja kodin sisustukseen. Yhteistyömme aikana Sokoksen ja Emotionin asiantuntija-asemaa julkisuudessa ovat rakentaneet monipuolisesti ketjun puhehenkilöt aina hankintapäälliköistä asiantuntijamyyjiin asti.

Keinovalikoimaan ovat sisältyneet mediatiedottamisen ja pitchauksen ohella erilaiset kokemukselliset tapahtumat ja toimittajatapaamiset, vaikuttaja-PR ja muut sisällöt. Vuosittaisiin kohokohtiin lukeutuu Sokos- ja Emotion-brändien ja tavarantoimittajien yhteinen PR-tilaisuus, joka tavaratalolle ominaiseen tapaan kokoaa kauneuden, pukeutumisen ja kodin kiinnostavimmat aiheet saman katon alle kutsuvaksi ja inspiroivaksi kokonaisuudeksi.

Tulokset

Yhteistyömme aikana Sokos- ja Emotion-brändien ansaittu näkyvyys on kasvanut moninkertaiseksi – tavaratalosta on kirjoitettu useita kymmeniä artikkeleita ja somessa julkaistu yli 400 postausta vain kahden vuoden aikana. Medianäkyvyys on jakautunut tasaisesti ympäri vuoden kaupallisiin sesonkeihin, ja julkisuudessa ääneen on päässyt joukko Sokoksen puhehenkilöitä ja eri kysyntäalueiden asiantuntijoita.

Toimituksellisen median näkyvyys on painottunut Suomen suurimpiin uutis- ja lifestylejulkaisuihin, minkä ansiosta potentiaaliset tavoittavuusluvut ovat jopa kymmeniä miljoonia. Tämä on vahvistanut asemaa kilpailijoihin nähden Share of Voicen näkökulmasta. Yhteistyön aikana on myös onnistuttu vahvistamaan mediasuhteita, mikä tuo jatkuvasti lisää yhteydenottoja toimittajilta ja täyttää PR-tilaisuuksien penkit parhaimmillaan vuorokaudessa.

Viestintätyön ansiosta Sokos ja Emotion näyttäytyvät yleisölle ajankohtaisena toimijana, joka tuntee asiakkaiden tarpeet ja kertoo niistä kiinnostavasti. Tulokset osoittavat Sokoksen olevan vetovoimainen brändi, jonka sanoma puhuttelee sekä myymälän lattialla että mediassa

Muita töitämme

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.