PR ja media-
suhteet
PR ja mediasuhteet ovat keino päästä oman toimialan äänitorveksi, johon toimittajat ottavat yhteyttä haastateltavia ja lähteitä etsiessään. Meidän tehtävämme Republicilla on huolehtia, että PR ja mediasuhteet tukevat yrityksesi liiketoimintaa. Yhdessä suunnittelemme organisaatiollesi ominaisimmat tavat lähestyä mediaa ja nousta esille ansaitussa mediassa.
Yksi mahdollisuus valloittaa oman toimialan äänitorven rooli on tehdä uutta, isoa ja maailmaa mullistavaa jokaisena viikkona, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Harmi vaan, että tämä maksaa – ja paljon. Useimmiten yrityksen toiminnasta syntyy aidosti uutisarvoista kerrottavaa muutaman kerran vuodessa: liiketoimintakauppa, iso lanseeraus tai koko toimialaa ravisuttava päätös. Nämä ovat vuoden kohokohtia, joille ymmärrettävästi halutaan näkyvyyttä myös lehtien palstoilla.
Mahdollisuus päästä puhumaan omasta liiketoiminnasta, palveluiden uudistamisesta tai alan murroksista ei onneksi rajaudu vain näihin muutamiin hetkiin. Meillä Republicilla on Suomen toimistokentässä vakuuttavat näytöt uutiskärjen rakentamisesta myös kuluttaja- tai tutkimusdatan, asiantuntevan hyötytiedon tai mielenkiintoisten henkilötarinoiden varaan. Vuoden kohokohtien lisäksi näitä hyödyntämällä saamme viestintäsuunnitelman kattamaan koko vuoden.
Olipa kyse uuden lanseeraamisesta tai tutkimusdatan hyödyntämisestä, niin toimittajataustaiset viestintäkonsulttimme auttavat olennaisen suodattamisessa. He tietävät, mikä kiinnostaa mediaa ja osaavat hahmottaa ydinviestit sekä sanoittaa ne uutisarvoisiksi siten, että näkyvyydestä saadaan kaikki irti ansaitussa mediassa.
Uutisoittaminen
Medianäkyvyyden saavuttamisessa keskeistä on tunnistaa, mikä tekee organisaatiosi aiheesta uutisarvoisen ja rakentaa viesti sen varaan. Kun yritykselle itselleen on selvinnyt, miksi on tärkeää puhua tietystä asiasta, täytyy selvittää mikä on sen laajempi merkitys. Tärkeää on lisäksi kysyä, miksi toimittaja kokisi tärkeäksi uutisoida aiheesta. Tuloshakuinen uutisoittaminen avaa yritykselle aivan uudenlaisen tavan pysyä relevanttina.
Mediatilaisuudet
Kun kerrottavana on iso uutinen tai tavoitteena on antaa suurelle joukolle toimittajia tietoa ja elämyksellistä kokemista, mediatapahtuma on hyvä keino tavoittaa toimittajat. Republicilla on pitkä ansioluettelo onnistuneiden mediatilaisuuksien järjestämisestä. Voimme kutsua toimittajia myös taustatilaisuuksiin, joissa syvennytään organisaatiosi asiantuntijoiden johdolla tiettyyn aiheeseen tarkemmin. Näin yrityksenne asiantuntijat tulevat tutuiksi toimittajille, mikä laskee kynnystä ottaa yhteyttä myöhemminkin.
Tuotteiden toimittaminen testattavaksi
Suomalainen media vannoo piilomainontakiellon nimeen, minkä vuoksi yrityksen tuotteiden saaminen esille mediassa tiedotejakelun keinoin on hyvin haastavaa. Toimittajan täytyy itse todentaa tuote hyväksi, ennen kuin voi niin julkisesti julistaa. Republic on toiminut pitkään muun muassa teknologia- ja ruoka-alan johtavien brändien kanssa, joten viestintäkonsulttimme tuntevat relevantit testaajat ja tiedämme kenelle tuotteita kannattaa toimittaa testattavaksi.
Viestintäsuunnitelma
Viestintäsuunnitelman tavoite on ansaita organisaatiolle näkyvyyttä mediassa ja vahvistaa sen roolia suunnannäyttäjänä. PR- ja mediasuhteiden hoito on keskeinen osa viestintäsuunnitelmaa, sillä ansaittu näkyvyys mediassa on vahva keino vaikuttaa mielikuviin, maineeseen ja asenteisiin. PR ja mediasuhteiden hoito pohjautuu huolellisesti laadittuun viestintäsuunnitelmaan, jonka avulla organisaation pääviestit tuodaan oikeana hetkenä oikean yleisön nähtäville. Republicin reaktiivinen toimialaseuranta auttaa pitämään suunnitelman ajankohtaisena muutosten keskelläkin.
01 Uutiskärki raivaa ladun
Toimittajat saattavat käyttää vain muutaman sekunnin päättääkseen, meneekö aihe roskakoriin vai kannattaako siihen perehtyä tarkemmin. Viestintäkonsulttimme osaavat hioa tiedotteet niin, että niiden uutisarvo on selkeä ja uutiskärki ilmenee heti otsikosta.
Autamme organisaatiotasi muotoilemaan uutiskärjet sekä välttämään markkinointijargonin, joka sammuttaa kiinnostuksen alkuunsa.
02 Ydinviestit seuraavat vanavedessä
Julkisuus vain julkisuuden tähden ei ole tavoiteltavaa, vaan yrityksesi intressinä on saada kuuluville liiketoimintaa edesauttavia viestejä. Kun uutiskärki ansaitsee yritykselle mahdollisuuden päästä ääneen, sanat tulee valita tarkkaan.
Kaupalliseen viestintään erikoistuneet viestintäkonsulttimme räätälöivät esitettävän viestin siten, että se palvelee yrityksenne liiketoiminnallisia tavoitteita.
03 Mediasuhteet luovat luottamuksen
Mediaviestintä on luottamusbisnestä: yritys luottaa toimistoon viestinnän onnistumisessa, toimisto luottaa toimittajaan, joka luottaa yritykseen uskottavana tiedonlähteenä. Luottamus rakentaa tiiviitä ammatillisia suhteita, joiden nojalla toimittajat tietävät välitetyn tiedon pitävän paikkansa.
Luottamusta ei voi ostaa, se pitää ansaita – ja tässä Republic on todistetusti onnistunut vuosien määrätietoisen työn tuloksena. Viestintäkonsulteillamme on yhteydet paitsi valtakunnallisiin medioihin, myös suureen osaan toimialamedioista.
Kysy lisää PR:stä ja mediasuhteista
Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.