Nallikari

Kaikki, mitä voit lomalta odottaa – nauti elämästä meren äärellä ympäri vuoden.

Asiakas

Nallikari Seaside Oy on oululainen matkailualan yritys, joka sijaitsee Nallikarin alueella. Nallikari on julkinen virkistysalue Oulun Hietasaaressa noin kolmen kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Tunnetun Nallikarista tekee kilometrin pituinen hiekkaranta, jonka ansiosta aluetta kutsutaankin Pohjolan Rivieraksi. Hiekkarannan päässä on kuuluisa Nallikarin majakka, jonka on nähnyt tuhannet ja tuhannet ihmiset ympäri maailman – vähintäänkin Windows 10:n näytönsäästäjänä. Käynti Nallikarissa on ehdoton kohokohta Oulun vierailulla, ja myös paikallisille pyöräily saaristoreittiä pitkin keskustasta Nallikariin on pakollinen kesäaktiviteetti.

Nallikari Seasiden majoituskapasiteettiin kuuluu kotoisia lomamökkejä, upeita saaristolaisvilloja ja camping-alue. Alueelle rakennetaan parhaillaan myös uusia rantahuoneistoja, jotka valmistuvat keväällä 2024. Nallikari Seaside ylläpitää kattavaa palvelutarjontaa alueella yhteistyössä muiden alueen toimijoiden kanssa.

Haaste

Nallikari on jo vuosikymmeniä ollut virkistys- ja matkailualue niin oululaisille kuin kansainvälisille vierailijoille, ja se on tulevaisuudessakin tärkeä kohde Oulun seudulle. Nallikarin, Mustasaaren ja Hietasaaren alueille investoidaan paljon lähivuosina, ja Visit Oulu edistää alueen vetovoimaisuutta yhteistyössä kaupungin sekä koko seudun toimijoiden kanssa. Nallikari Seaside investoi merkittävästi myös itse uuden majoitus- ja liiketilakapasiteetin rakentamiseen laajentaen liiketoimintaansa sekä kehittäen samalla liiketoimintamalliaan.

Kehitystyö nosti tarpeen Nallikarin brändin ja verkkosivuston uudistuksille – tavoitteena oli paitsi viestiä kehityksestä, myös vahvistaa Nallikari Lomakylän asemaa alueen kehittäjänä ja avaintoimijana sekä tuottaa yritykselle tietoa ja ymmärrystä myöhempää kehittämistyötä varten.

Käynnistimme projektin Republicin osallistavan suunnittelumallin mukaisesti yhteisillä työpajoilla Oulun Nallikarissa. Pohdimme uutta suuntaa muun muassa tarkastelemalla, onko Nallikari loman pääkohde vai välilaskupaikka pohjoiseen tultaessa, myymmekö lomakylänä majoituskapasiteettia vai tarjoammeko enemmänkin lomakokemuksia, voiko palvelulla ja palveluilla erottua sekä muuttaako uudelleen positiointi ihmisten mielikuvaa Nallikarista.

Yhteistyöskentelyn myötä meille kirkastui, että edessä olisi strateginen valinta siitä, kumpaa Nallikari haluaa olla tulevaisuudessa: täyden palvelun lomakylä, jonka tunnettuutta ja kasvua määritellään erityisesti nykyisten kohderyhmien ja hintaluokan kautta vai uniikki vapaa-ajan tavoitekohde ja lomaratkaisujen uudistaja, joka tavoittelee vetovoimaisuutta myös kansainvälisessä markkinassa.

Ratkaisu

Päätimme yhdessä positioida Nallikarin rohkeasti uudelleen lomakylästä ja majoituskapasiteettia tarjoavasta toimijasta koko alueen kehittäjäksi. Tämä koettiin luonnolliseksi jatkumoksi, sillä Nallikari Seaside on tehnyt jo vuosikymmeniä hyvää työtä alueen vetovoimaisuuden kehittäjänä. Nallikari on tärkeä osa Oulua ja oululaisuutta ja on oleellista, että Nallikarin avaintoimijana on sellainen yhtiö, joka tuntee ja ymmärtää paikallisuutta. Onnistunut Nallikari-brändi voi muodostua vain silloin, kun oululaiset ovat ylpeitä Nallikarista. Syntyi visio Oulun Nallikarista, joka on vuonna 2026 Suomen kiinnostavin alue meren äärellä.

Visiosta johdimme brändikonseptin Meren äärellä/By the Sea, joka toimii ympärivuotisesti ja hyödyntää koko alueen suurinta vetovoimatekijää eli meren läheisyyttä sekä läsnäoloa. Se ei viesti ainoastaan lomakylästä, vaan tavoitteen mukaisesti koko Nallikarin alueesta. Tällä pyrimme taklaamaan myös havaittua tunnettuushaastetta: monet eivät osaa sijoittaa Nallikaria kartalle, vaikka ovat siitä joskus kuulleet. Merellisyys tuo tähän kaivattua osviittaa ja herättää positiivisia luontoon ja maisemiin liittyviä mielikuvia. Asiakaslupaukseksi muodostui “Nallikari yllättää sinut joka kerta ja joka hetki. Ympäri vuoden. Lupaamme sen, koska sanomme tämän sinulle meren ääreltä”.

Brändiuudistuksen tueksi loimme kattavan brändikirjan, joka käsittää strategian ohella uuden Meren äärellä -konseptin tonaliteetin, visualiteetin kuten typografian, väri- ja kuvamaailman, ikonikirjaston ja graafiset elementit sekä näiden esimerkitykset. Republic auttoi Nallikaria myös erilaisten uudistuksiin liittyvien tiedotteiden ja tuotantojen kanssa.

Vuoden 2022 lopussa kokoonnuimme jälleen yhteen, jolloin keskityimme muotoilemaan alueen yritysyhteistyön toimintamallia yhdessä alueen toimijoiden kanssa. Nallikarin alue on keskeinen kohde Oulun seudun matkailustrategiassa ja on tärkeää, että Nallikarin toimijat sitoutuvat yhteispeliin alueen kehittämiseksi. Työpajojen pohjalta syntyi Pelikirja, joka kokoaa alueen toimijoiden yhteisen tahtotilan yksien kansien väliin ja määrittelee nallikarilaisen tavan johtaa työntekijä- ja asiakaskokemusta.

Tulokset

Nallikari Seasidelle luotu strategia ja brändi sekä niiden mukaiset uudet verkkosivut ilmentävät onnistuneesti koko Nallikarin uutta tahtotilaa ja tarinaa. Tarkoituksena on, että alueen toimijat tekevät jatkossa aiempaa tiiviimmin yhteistyötä varmistaakseen asiakkaille yhtenäisen ja ikimuistoisen Nallikari-kokemuksen, mikä lisää asiakkaiden lojaaliutta ja suositteluja kohteesta. Myös hinnoittelua on mahdollista rakentaa uudelleen.

Merkitys

Uuden strategian ja brändin myötä Nallikari kehittyy entisestään innostavana ja vetovoimaisena ympärivuotisena matkailijoiden, paikallisten ja kumppaneiden kohtaamispaikkana sekä elämyskeitaana, jolla on aiempaa paremmat mahdollisuudet herättää kiinnostusta myös kansainvälisesti. Nallikarin bränditarina kertoo lukijalle viestin siitä, kuinka aito ja uniikki kohde Nallikari on – kenelle tahansa, joka haluaa nauttia elämästä lomalla, päiväretkellä, työmatkalla tai vaikkapa illalla pyörälenkillä ollessaan.

Muita töitämme

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.