Studeo
Kiitos-kampanja tuotti yli 23 000 kiitosta opettajille ja lisäsi oppimateriaalikustantajan bränditunnettuutta.
Asiakas
Studeo on sähköisten oppimateriaalien kustantaja, joka tunnettiin aiemmin nimellä Tabletkoulu. Republic oli aiemmin toteuttanut Studeolle kokonaisvaltaisen brändiuudistuksen. Kun brändin perusta oli valettu, oli aika käynnistää markkinointi. Yksinkertaisen oivalluksen pohjalta syntyi menestyksekäs Kiitos koulu -kampanja.
Haaste
Studeon bränditutkimuksessa nousi esiin tarve kasvattaa tunnettuutta niin koulumaailmassa kuin sen ulkopuolella.
Koulussa riittää mistä kiittää, vaikka se välillä unohtuu. Koronapandemia sai monet huomaamaan, kuinka tärkeää työtä kouluissa tehdään. Päätimme käynnistää kampanjan, jossa nostetaan esiin kiitoksen aiheita, joita koulu ja sen ihmiset ansaitsevat.
Ratkaisu
Aloitimme Kiitos koulu -kampanjan tekoälytutkimuksella, jossa analysoimme 280 000 tviittiä. Analyysin avulla löysimme koulumaailmaa puhuttavat negatiiviset ja positiiviset teemat.
Toimme datan Republicin suunnittelemalle Kiitoskoulu.fi-sivustolle, jossa kuka tahansa sai käydä kertomassa oman kiitoksensa esimerkiksi koko koulujärjestelmälle, tietylle koululle ja opettajalle tai vaikka parhaalle ystävälleen. Kiitokset julkaistiin kampanjasivustolla ja välitettiin kouluihin. Lisäsimme positiivista kierrettä vielä Studeon omaan oppimisalustaan liitetyllä Kiitos-napilla, jonka kautta oppilaat pystyvät välittämään kiitoksensa opettajalle.
Toteutimme kampanjalle suunnitelmallista ja laaja-alaista mainontaa ja viestintää, jotka tavoittivat runsaasti yleisöä Studeon ydinkohderyhmästä.
Tulokset
Kiitos koulu -kampanja löysi tiensä ihmisten sydämiin ja keräsi valtaisat 23 510 kiitosta. Kiitoskoulu.fi-sivusto keräsi 35 830 uniikkia kävijää. He kiittivät 1 130 kertaa ja antoivat muiden kiitoksille 3 267 sydäntä.
Kiitä opea -nappi poiki 22 380 kiitosta 2 343 opettajalle 539 koulussa. Opettajia kiitettiin eniten kiinnostavista tunneista, reiluudesta ja avuliaisuudesta.
Mediaosumia ansaittiin 32 – enemmän kuin Studeo oli saanut koko historiansa aikana. Potentiaalinen tavoittavuus oli 12,3 miljoonaa ja AVE-arvo 113 600 euroa (Meltwater).
Kampanja palkittiin vuoden 2020 parhaana viestintätekona Marketing Finlandin Finnish Comms Awards 2021 -gaalassa. Kampanja oli myös Effie Awards 2021 -kilpailun shortlistalla Sosiaalinen vastuu – Brändit -kategoriassa.
Merkitys
Kiitos koulu -kampanja toi hyvää mieltä hetkellä, jolloin sille oli suuri tilaus niin yhteiskunnallisella kuin inhimillisellä tasolla. Ihmisillä on paljon kiitollisuutta koulua ja sen ihmisiä kohtaan, mutta sydämelliset ajatukset jäävät usein kertomatta. Kun kiitokselle tarjottiin helppo alusta, kiitosvelka purkautui. Kiitoskoulu.fi ja Kiitä opea -nappi keräsivät 23 510 kiitosta ja saivat vähintään yhtä monta kertaa hymyn kiitoksen vastaanottajan huulille. Voisiko brändi tätä koskettavammin luoda tunnesidettä kohderyhmäänsä?