Remedy

Kansainvälistyvän peliteollisuuden tärkeimpiä vientituotteita tuetaan vahvalla kotimarkkinan haltuunotolla – ansaitun median keinoin.

Asiakas

Remedy Entertainment on itsenäinen, suomalainen pelinkehittäjä, joka tunnetaan meillä ja maailmalla omaleimaisesta tyylistään tarinallisten toimintapelien toteuttajana. Remedyn portfolioon lukeutuvat menestyspelit kuten Max Payne, Alan Wake ja Control.

Yhtiö on kehittänyt aikaa kestäviä pelituotteita, joissa on klassikon aineksia ja edellytyksiä kokonaisen franchise-brändin rakentamiseksi. Remedyn peleistä on tehty muun muassa kirjoja, sarjakuvia, konsertteja ja Hollywood-elokuva.

Haaste

Remedyn uusin pelituote, Alan Wake 2, jatkaa suuren suosion saavuttaneen Alan Wake -pelin tarinaa. Pitkään odotetun pelin lanseeraus ajoittui keskelle kiivainta uusien pelijulkaisujen aikaikkunaa syksyllä 2023, jolloin kilpailu yleisön huomiosta oli kovaa.

Kaupallisena tavoitteena oli esitellä Alan Wake 2 suomalaisyleisölle hyvissä ajoin ja käynnistää kysyntää ruokkiva “ennakkohype” jo keväällä, jolloin pelitoimialalla on tyypillisesti hiljaisempaa uusien julkaisujen osalta. Bränditavoitteena oli luoda positiivista odotusarvoa ja keskustelua sekä Remedyn että Alan Wake 2:n ympärille. Samalla halusimme vahvistaa studion pioneerimaista asemaa Suomen peliteollisuudessa ja korostaa Alan Wake 2:n ainutlaatuisia ominaisuuksia, jotka kytkeytyvät tarinan, hahmojen ja musiikin kautta suomalaiseen kulttuuriin.

Viestinnän tavoitteena oli rakentaa ja ylläpitää ansaitun median näkyvyyttä Alan Wake 2 -pelille aina ensimmäisestä julkistuksesta lanseeraukseen asti, kaikkiaan noin kuuden kuukauden ajanjaksolla.

Ratkaisu

Teimme strategiatyötä ja viestinnän suunnittelua tiiviissä yhteistyössä Remedyn tiimin kanssa. Onnistumisen kannalta oli tärkeää kertoa Alan Wake 2:n erottautumistekijöistä, ja tehdä siitä helposti lähestyttävä puheenaihe valtavirran yleisölle. Olemassa olevan fanikunnan ohella tärkeää oli löytää uusia potentiaalisia yleisöjä, jotka hakeutuisivat pelin pariin, joten päädyimme viestinnässä korostamaan Alan Wake 2 -peliä merkittävänä kotimaisena viihdetuotteena, jonka tuotantoarvot ylittävät vertailussa muut pop-kulttuurin teokset.

Pääviestiksi muodostui “Suomen suurin viihdeilmiö vuonna 2023”. Todensimme lupausta viestinnässä monin eri tavoin: toimme muun muassa esiin pelituotannon mittakaavaa ja lukuisat kotimaiset talentit – näyttelijät, musiikintekijät, käsikirjoittajat ja muut kumppanit, joiden avulla rakensimme pelikokemuksen lisäksi Alan Wake 2:n brändiä.

Suunnittelimme lanseerausviestintään vaiheistuksen, jolla luotiin tietoisuutta ensimmäisestä julkistuksesta kohti syvällisempää tarinan kaarta ja suomalaisyleisöä kiinnostavia paljastuksia pelituotannon eri osa-alueilta. Viestinnän pääpaino oli Remedyn kanssa yhteistyössä toteutetussa mediatiedottamisessa, puhehenkilöiden julkisissa esiintymisissä ja haastatteluissa, kutsuvieras- ja PR-tilaisuuksissa ja julkaisuvalmiin, suomenkielisen tietoaineiston laatimisessa medialle. Toteutimme viestintää synkronoidusti muun globaalin markkinointiviestinnän kanssa.

Tulokset

Alan Wake 2 sai julkaisuaan edeltävällä kuuden kuukauden ajanjaksolla positiivista mediahuomiota Suomessa, ja se noteerattiin pelitoimialajulkaisujen lisäksi useimmissa valtakunnallisissa uutis-, talous- ja ajankohtaismedioissa – joissakin jopa useampaan kertaan. Muun muassa valtakunnan ykkösmedia Helsingin Sanomat käsitteli aihetta kolmessa lähes peräkkäin julkaistussa artikkelissa.

Pääviesti nousi myös uutisten otsikoihin asti ja peliin viitattiin suoraan Suomen suurimpana viihdetuotteena, minkä ansiosta onnistuimme herättämään tietoisuutta valtavirran kuluttajien keskuudessa. Talouden näkökulmasta Remedy Entertainment nousi esiin Helsingin pörssin viimeisenä pelitalona. Näyttelijöistä ensimmäisen videopeliroolinsa tehnyt Peter Franzen kertoi kuulumisiaan henkilöhaastatteluissa ja pelin musiikeista vastanneista suomalaisartisteista uutisoitiin laajasti. Pelin suunnittelemisesta kertoi haastattelussa Remedyn luova johtaja Sami Järvi.

Saavutettu julkisuus on juurruttanut vahvan mielikuvan Alan Wake 2 -pelistä aikuisille suunnattuna valtavirran viihdetuotteena ja saanut yleisön odottamaan sen myyntiintuloa syksyllä 2023.

Merkitys

Alan Wake 2 on osoitus Remedyn visionäärisestä työstä ja malliesimerkki suomalaisen pelituotteen lanseerauksesta, jossa kotikenttäetu on valjastettu palvelemaan markkinointiviestinnän tavoitteita. Lunastettu ansaitun median potentiaali kertoo omaa tarinaansa Alan Wake 2:n kiinnostavuudesta ja siitä, että suomalaisuus on edelleen asia, josta kannattaa olla ylpeä.

Muita töitämme

Ota yhteyttä

Jätä meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.