Taianomainen ja tuloksellinen vaikuttajamatka Lapin kesään
Vaikuttajamarkkinointi on tämän päivän puskaradio – tutulta saatu suositus tai arvostelu vaikuttaa mielipiteisiin huomattavasti enemmän kuin yritysten itse julkaisema markkinointiviestintä. Se ei ole enää trendi, vaan voimakas keino brändimielikuvan ja tunnettuuden kasvattamisessa.
Vaikuttajayhteistyön vahvuus on myös sen sitouttavuudessa – vaikuttajien sisältöjen parissa viihdytään ja vietetään aikaa. Vaikuttajat tuntevat seuraajansa ja tietävät, miten heitä kannattaa puhutella.
Miten sitten hyödyntää vaikuttajia kotimaan matkailun tunnettuuden kasvattamisessa? Keskeistä on tuoda heidät sellaisten elämysten ääreen, jotka yhdistävät brändin ja vaikuttajat keskenään. Vaikuttajien avulla voidaan lisätä asiakasvirtaa myös hiljaisempiin kausiin. Kerron sinulle tästä taianomaisen esimerkin.
Arctic Light Hotel
Oletko ajatellut, ettei Rovaniemellä ole tekemistä kesällä? Jep – harva tietää, mitä Lapissa voi oikeasti kokea ja tehdä kesällä. Löimme Arctic Light Hotellin kanssa hynttyyt yhteen ja lähdimme Lappiin todistamaan nämä luulot vääriksi.
Arctic Light Hotel on palkittu perheomisteinen hotelli Lapin sydämessä Rovaniemellä. Talvisin Rovaniemi ympäristöineen on monelle go to -kohde, mutta tyypillisesti sitä ei mielletä kesäkohteeksi. Arctic Light Hotel halusikin tuoda esiin Lapin kesän upeita elämyksiä ja herättää kiinnostusta potentiaalisessa asiakasryhmässä.
Suunnittelimme yhdessä asiakkaan vaikuttajareissun, jonka sisältö kiinnostaa 25–40-vuotiaita Etelä-Suomessa asuvia ihmisiä. Tavoitteenamme oli lisätä kohderyhmien tietoisuutta Rovaniemen ja Arctic Light Hotellin kesäelämyksistä ja lisätä niihin kohdistuvaa kiinnostusta vaikuttajien tuottaman autenttisen sisällön kautta. Sisältöjen avulla halusimme kertoa ydinviestimme ja näyttää, että Rovaniemen kesä on täynnä taianomaisia elämyksiä.
Joululauluja keskellä kesäpäivää
Kokosimme kasaan kuusi elämyksistä kiinnostuvaa vaikuttajaa ja suunnittelimme heille monipuolisen ohjelman kolmipäiväiselle reissulle, joka sisälsi niin kaupunki- kuin luontoelämyksiä – paikallisia palveluita hyödyntäen.
Parhaimman hyödyn saamiseksi vaikuttajajoukkomme koostui niin suuremmista kuin pienemmistäkin vaikuttajista, joiden avulla pystyimme kasvattamaan tunnettuutta, mutta myös vaikuttamaan pienempiin ostopotentiaalia sisältäviin ryhmiin. Matkan ajan yövyimme boutique-hotelli Arctic Light Hotellissa.
Matkan aikana nukuimme Arctic Light Hotellin huoneiden tähtitaivaan alla, nautimme aitoja lappilaisia makuja paikallisissa ravintoloissa, inspiroiduimme paikallisten yrittäjien tarinoista, silitimme kolmen viikon ikäisiä huskyn pentuja ja nautimme yöttömän yön piknikistä. Lisäksi näimme Rovaniemen kätketyt kulttuurihelmet, pulahdimme saunalautalta suoraan raikkaaseen Ounasjokeen sekä koimme arktisen luonnon kauneuden Lapin tuntureiden kohotessa horisonttiin vaellusreissullamme.
Emmekä unohtaneet tavata Lapin tärkeintä henkilöä – pääsimme vierailemaan Joulupukin luona, tapaamaan kuuluisan Vanilja-tontun ja kuuntelemaan joululauluja keskellä kesäistä hellettä. Elämyksiä tältä reissulta ei siis puuttunut.
Mitä matkalla saavutettiin?
Asiakkaan tarpeisiin sopivilla vaikuttajavalinnoilla ja hyvällä konseptoinnilla onnistuimme viestimään oikealle kohderyhmälle Rovaniemen mahdollisuuksista. Elämysmatkan suorana lopputuotteena onnistuimme saamaan lähes 300 laadukasta ja monipuolista Rovaniemeä esittelevää julkaisua.
Sisältöjen määrä ylitti odotuksemme ja niiden tavoittavuus oli yhteensä 1,2 miljoonaa. Suurin tavoitettu kohderyhmä oli 25–34-vuotiaat suomalaiset. Loimme mielikuvia ja kiinnostusta, ja todistimme sen, että Lapissa on taikaa myös kesäisin.
Arctic Light Hotel -elämysmatkan tulokset kesäkuussa 2023
Julkaisut: 296 kpl (Instagram ja TikTok)
Tavoittavuus: 1,2 miljoonaa
Tavoitetut: 25–34-vuotiaat: 44 %