Kun betoni kuivuu, niin viestintä
lentää: Finnish Comms Awards on monimuotoisen vaikuttamisen juhlaa 

Panu Alanko 13-11-2025

Syksy on viestintä- ja markkinointialan toimistoille kilpailujen kulta-aikaa. Marketing Finlandin järjestämä Finnish Comms Awards -finaali oli tänä vuonna kovatasoisempi kuin koskaan. Republic ylsi finaaliin kahdella työllään äärimmäisen kilpailluissa kategorioissa, joista toinen toi kotiin kirkkaimman mitalin. 

Finnish Comms Awards -kilpailuun ilmoitettiin ennätykselliset 173 viestintätyötä lähes 30 toimistosta, mikä kertoo viestintätyön arvostuksen ja vaikuttavuuden kasvusta. Republic voitti Tapahtuma, tempaus tai repäisy -kategorian yhdessä Digitan kanssa toteutetulla Betonilivellä.  

Tempaus toi suositun slow-tv-konseptin oivaltavasti digitaalisen infrastruktuurin viestintään ja teki vaikeasti avautuvista IoT-ratkaisuista helposti lähestyttäviä aprillipäivän hengessä. Harmaasta aiheesta syntyi hauska ja puhuttelevan suomalainen kokonaisuus, jossa kuivuvan betonin tarkkailu suorassa lähetyksessä keräsi 400 000 katselua. Betonilive teki abstraktista asiasta konkreettista ja nosti Digitan näkyvästi esiin niin kansallisessa kuin kansainvälisessä mediassa. 

Mikä yhdistää Finnish Comms Awards -voittajia? 

Erottautuminen vaatii rohkeutta. Toimialan konventioiden rikkominen ja mukavuusalueelta poistuminen palkitaan, kun luova ratkaisu kytkeytyy brändiin ja puhuttelee tunnetasolla. Betoniliven kohdalla onnistumisen tunteet olivat ilo ja yllättyneisyys. 

Sekä tempauksen tavoittaneen yleisön reaktioissa että Finnish Comms Awards -tuomariston arvioinneissa korostui puhutteleva huumori. Betonilive sai meidät kaikki nauramaan, siinä missä monet muut vaikuttavat kilpailutyöt herättivät empatiaa, toivoa, yhteisöllisyyttä, ihastusta ja jopa arvostusta. 

Yleisönosastolla julkaistu palaute kuvasi kokemusta osuvasti: “Jos kuvataan betonin kuivumista ja vain sitä, se on kuin suomalaismiehen toiveuni. Ei hiperrystä, ei puhetta, ei vaihtuvia kuvia. Aina samaa. Kiitos ohjelman keksijälle – olet nähnyt suomalaisen miehen sisimpään asti!” 

Viestintä on monimuotoinen vaikuttamisen muoto 

Tänä vuonna 14. kertaa järjestetty Finnish Comms Awards uudistui uusilla kisakategorioilla, jotka toivat arvioitavaksi yhä enemmän luovia ja kampanjamaisia viestintätöitä perinteisen konsultoinnin rinnalle. Palkittujen joukossa oli mediaviestintää, PR-tilaisuuksia, podcasteja, sisältömarkkinointia sekä sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoita. 

Kilpailun osallistujat osoittavat, että viestinnän arvo on tunnistettu myös perinteisten viestintätoimistojen ulkopuolella. Kun viestintäosaamista hyödynnetään kaupallisten tavoitteiden edistämisessä, se sulautuu osaksi markkinointiorganisaatioiden työtä, joissa ymmärretään, että brändiä tulee johtaa yhtenä kokonaisuutena kaikissa ulkoisen viestinnän kanavissa. 

Tämä kehitys näkyi monipuolisessa 40-henkisessä tuomaristossa, jossa oli edustettuna viestinnän, median ja markkinoinnin ammattilaisia eri sektoreilta. Viestinnän kasvava arvostus avaa uusia mahdollisuuksia alan toimijoille, mutta nostaa esiin myös kysymyksen: mikä on viestintää, mikä markkinointia ja mikä vaikuttamista? 

Vaikka rajat hämärtyvät, on tärkeää, että Finnish Comms Awards säilyttää identiteettinsä suomalaisen viestintätyön kilpailuna, jossa palkitaan tuloksellisia ja viestinnällisesti oivaltavia tekoja. Tämä toteutui tämänkin vuoden voittajatöissä, joissa viestintä nousi ansaitusti päärooliin. 

Republicin osalta illan viimeinen palkinto oli puolestaan henkilökohtainen. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin tasavallan oma poika, Toni Tervo. Niille, jotka ovat työskennelleet hänen kanssaan, valinta ei tullut yllätyksenä. Tervo on valjastanut journalistin kokemuksensa ja viestintäosaamisensa asiakkaiden hyödyksi taitavana mediasuhteiden rakentajana ja terävänä uutishaukkana. 

Digitan Minna Flink pitämässä kiitospuhetta Finnish Comms Awards -gaalan lavalla, mukana myös Digitan Tuomas Kolkka ja Ella Kirjasniemi sekä Republicin Toni Tervo ja Saara Virtanen. Kuva: Petri Mast.

Vilpittömät onnittelut kaikille palkituille ja finalisteille. Jokainen on omalla panoksellaan edistänyt toimialan arvostusta ja osoittanut, mitä viestintätyöllä voidaan saavuttaa. 

Muihin voittajiin ja tuomariston valintaperusteluihin voi tutustua Finnish Comms Awards -kilpailun sivuilla.

Panu Alanko

Panu Alanko Account Director Kirjoittaja oli yksi vuoden 2025 Finnish Comms Awards -kilpailun tuomareista, ja kilpailutöitä arvioidessaan hän vaikuttui suomalaisen viestinnän korkeasta tasosta.