Kuinka saada miehet sitoutumaan?
Somessa vietetty aika kasvaa nuorten aikuisten keskuudessa tutkimusten mukaan vuosi vuodelta. Luulisi siis, että milleniaalien sitouttaminen brändien sisältöihin on helppo nakki – sen kuin julkaisee ja johan alkaa sadella tykkäyksiä ja kommentteja.
Tutkimusten mukaan sitouttaminen on hieman helpompaa naisten kohdalla, jotka näkevät suhteensa brändiin kaksisuuntaisena: kun minä annan huomiota brändille, se antaa sitä myös minulle. Miehet sen sijaan eivät juurikaan vastaavanlaisesta lähestymisestä perusta. Somessa kyllä vietetään aikaa, mutta vuorovaikutus brändien kanssa jää usein ajatuksen tasolle.
Sosiaalisen median tarkoitus on nimensä mukaisesti olla sosiaalinen kohtaamispaikka, ei pelkkä näyteikkuna brändin tarjontaan. Jos sisällöt nähdään, mutta niihin ei haluta reagoida, voisi samantien mainostaa vaikkapa paikallislehdessä. Maailman tilanteesta johtuen brändit ovat saattaneet joutua kiristämään mediabudjettiensa nyörejä aiempaa tiukemmalle, jolloin käytettävissä olevien mainoseurojen kohdistaminen oikeisiin asioihin on entistäkin tärkeämpää. Sosiaalisessa mediassa kuluttajien huomiosta taistelevat muiden brändien, henkilöiden ja yritysten lisäksi viihdesisältö. Nykyisessä viihdeyhteiskunnassa varma tapa epäonnistua onkin puhua pelkästä omasta tuotteesta ilman vuorovaikutusta kohderyhmän kanssa.
Miten siis saada milleniaalimiesten päät kääntymään ja heidät sitoutumaan brändiin somessa? Me lähdimme KFC:n kanssa taklaamaan haastetta merkityksellisyyden ja kohderyhmätuntemuksen kautta.
Kaikki lähti liikkeelle kanavavalinnasta. Kohderyhmämme ollessa milleniaalit, keskitimme kaiken energiamme Instagramiin, kanavaan jossa he viettävät tutkimusten mukaan eniten vapaa-aikaansa.
Loimme KFC:stä rennon somepersoonan, jonka kanssa kohderyhmä haluaa viettää vapaa-aikaansa ja jonka sisältöjä odotetaan. Leikkisän tonaliteetin turvin tarrauduimme omalla tyylillämme kohderyhmälle tuttuun ja heitä liikuttavaan meemikulttuuriin. Vahvan tuotefokuksen sijaan sisältöjä luotiin aiheista, joihin milleniaalit pystyvät samaistumaan, ja nämä aiheet sidottiin luontevasti KFC:hen ja sen tuotteisiin. Suosituimpien sisältöjen aiheet ovat moneen otteeseen löytyneet yllättävänkin läheltä, suunnittelijan omista arkisista päänvaivoista. Meemien kautta myös ristiriitaisia tunteita herättäviä aiheita, kuten työelämän haasteita on onnistuttu käsittelemään huumorin keinoin. Keinot vaikuttavuuteen voivat siis toisinaan löytyä ilon ja kepeyden kautta.
Myös seuraajien toimintaa seurattiin herkällä korvalla ja reagoimme saatuihin viesteihin ketterästi sisältösuunnittelussa. Kommenteissa usein esiin nousseisiin aiheisiin ei epäröity reagoida, vaan niitä hyödynnettiin sisältöjen polttoaineena. Myös Instagramin eri sisältöformaatteja hyödynnettiin monipuolisesti ja seuraajia osallistettiin aktiivisesti mukaan muun muassa Storyjen äänestyksillä ja visoilla, joista saatua dataa käytettiin niin ikään sisältöjen suunnittelussa.
Vahvalla kohderyhmätuntemuksella ja viihde edellä toteutetuilla ideoilla onnistuimme luomaan sisältömme kohderyhmää kiinnostavaksi ja olemaan kiinteä osa heidän vapaa-aikaansa. Vuoden aikana tili on kasvanut nollista lähes 3 500 henkilön yhteisöksi, jonka uskollisimpia faneja ovat tavoitteen mukaisesti milleniaalit, ja yli puolet seuraajista on miehiä. Valittu strategia osoittautui monilla mittareilla toimivaksi – tie kohderyhmän sydämeen kävi siis todellakin vatsan kautta.
KFC Instagram-tilin tulokset vuonna 2022
Sitoutumisaste: 5,5 % (Vrt. yleinen ka. 0,67 % per postaus Rival IQ 2022
Social Media Benchmark Reportin mukaan.)
Sitoutumiset: 35 880
Tavoittavuus: 647 000
Seuraajista milleniaaleja: 54,5 %
Seuraajista miehiä: 54,2 %