Ansaittu media ja tekoäly: Näkyvyys toimituksellisessa mediassa ratkaisee tulevaisuutesi 

Jussi Kokkola 22-01-2025

Tekoäly vastaa tulevaisuudessa entistä enemmän ihmisten ihmetysten aiheisiin, mutta harvan yrityksen PR-tekeminen on sillä tasolla, että niiden näkemykset päätyisivät tekoälyjärjestelmien polttoaineeksi. Tämä tulee näkymään tulosviivan alla lähitulevaisuudessa. 

Markkinointitutkimus- ja konsultointiyritys Gartnerin ennustuksen mukaan perinteinen hakukonekäyttö putoaa 25 prosenttia jo vuoteen 2026 mennessä, koska ihmiset siirtyvät yhä enemmän kysymään tekoälyboteilta ja virtuaaliagenteilta vastauksia kysymyksiinsä. Ja mitä laajat kielimallit käyttävät mieluiten polttoaineenaan rakentaessaan vastauksia näihin kysymyksiin? Aivan, uutisia. Jatkossa jokainen mediaosuma on entistä tärkeämpi investointi tulevaisuuteen. Oikeanlaisilla osumilla muokataan sitä, miten tekoälyjärjestelmät ymmärtävät ja esittävät yrityksesi. 

Kielimallit, kuten ChatGPT ja muut vastaavat järjestelmät, rakentavat tietämyksensä valtavista tekstimassoista, joissa uutismedian tuottamalla sisällöllä on merkittävä rooli. Kun laajoilta kielimalleilta kysytään brändeihin liittyviä kysymyksiä, niin 61 prosenttia vastauksista pohjautuu journalististen medioiden uutisiin. Lukema on vielä korkeampi, kun tarkastellaan vastauksia luotettavuuden ja arvon näkökulmista. 

Luotettavat medialähteet ovat avainasemassa

Kun tekoäly “oppii” maailmasta, se nojaa vahvasti luotettaviin medialähteisiin muodostaessaan käsitystään yrityksistä, henkilöistä ja ilmiöistä. Ei ole siis ihme, että esimerkiksi Microsoft ja OpenAI ovat viime vuonna vääntäneet mediatalojen (mm. New York Times, The Associated Press ja Axel Springer) kanssa kättä siitä, millä pelisäännöillä ne voivat käyttää uutisia kouluttaessaan tekoälyjään. Tähän on hyviä syitä: 

  1. Mediatalojen tuottama sisältö on lähtökohtaisesti faktatarkistettua. Tekoäly antaa vastauksissaan vähemmän virheellisiä faktoja. 
  1. Uutiset pohjaavat objektiivisuuden ihanteeseen. Esimerkiksi konfliktitilanteessa molemmat osapuolet pääsevät ääneen. Tekoäly ei toista vain yhden tahon näkemystä asiasta. 
  1. Uutiset ovat kieliasultaan ja muotoilultaan hyvää koulutusmateriaalia laajoille kielimalleille. 
  1. Uutiset kertovat maailmasta tässä ja nyt. Niiden avulla tekoäly kykenee vastaamaan myös ajankohtaisiin kysymyksiin.

Tämä tarkoittaa sitä, että medialäsnäolon merkitys on moninkertaistunut. Kun aiemmin medianäkyvyys vaikutti suoraan uutisten lukijoihin ja välillisesti some-yleisöihin sekä hakukonenäkyvyyteen, niin nyt jokainen mediaosuma rakentaa entistä laajempaa digitaalista jalanjälkeä. 

Yrityksesi mediastrategia on aika päivittää nyt

Tekoälyaika korostaa monipuolista ja jatkuvaa tekemistä. Tämä kehitys edellyttää organisaatioilta entistä aktiivisempaa lähestymistapaa mediastrategiaansa: 

  1. Hyvät mediasuhteet: Jatkuva, tasainen medianäkyvyys on mahdollista vain hyvien mediasuhteiden ansiosta. 
  1. Luovuus: Säännöllistä näkyvyyttä rakennetaan käyttämällä erilaisia keinoja luovasti (käänteinen pitchaaminen, taustatilaisuudet, tutkimukset, PR-teot, mielipidetekstit jne.). 
  1. Laatu: Asiantuntevat kommentit ja syvälliset analyysit rakentavat vahvempaa profiilia kuin pinnalliset maininnat. 
  1. Monipuolisuus: Eri medioissa näkyminen vahvistaa viestin painoarvoa tekoälyn silmissä. 
  1. Faktojen tarkkuus: Kielimallit oppivat ja toistavat mediassa esiintyviä faktoja, joten virheellisten tietojen korjaaminen on kriittistä.

On myös huomioitava, että tekoälyjärjestelmät kehittyvät jatkuvasti. Ne oppivat yhä paremmin arvioimaan lähteiden luotettavuutta ja sisällön laatua. Tämä tarkoittaa, että pinnallinen PR-toiminta ei riitä – tarvitaan aitoa asiantuntemusta, luovia keinoja ja merkityksellistä sisältöä. 

Tulevaisuus on jo täällä

Medialäsnäolon merkitys ei ole koskaan ollut suurempi kuin nyt tekoälyaikakaudella. Yritykset, jotka ymmärtävät tämän murroksen ja toimivat sen mukaisesti, ovat vahvoilla tulevaisuuden tiedonhaussa ja päätöksenteossa. 

Nyt on aika arvioida uudelleen organisaatiosi mediastrategia ja varmistaa, että se vastaa tekoälyajan vaatimuksia. Medianäkyvyys ei ole enää vain viestintää ihmisille – se on viestintää myös tekoälylle, joka yhä useammin toimii tiedon portinvartijana ja tulkitsijana. 

Jussi Kokkola

Jussi Kokkola Account Director