Republic teki paluun – ”Hyvä on aina kaunista ja yksinkertaista”
Muistatko, kun Republic fuusioitui parisen vuotta sitten kolmen muun yhtiön kanssa Kaimanaksi? Jos et, ei haittaa. Olemme nimittäin jälleen Republic. Ja se tuntuu hyvältä.
– Uskomme tässä maailman ajassa entistäkin painokkaammin niihin vahvuuksiin, joilla voitimme esimerkiksi viisi Vuoden toimisto -palkintoa. Nyt keskitymme taas sataprosenttisesti kunnianhimoiseen kaupalliseen viestintään ja kuluttajamarkkinointiin. Uteliaisuuteen, isoihin ideoihin ja ihmisen kokoiseen kommunikointiin, taustoittaa uuden Republicin toimitusjohtaja Jere Rinne.
Kahden vuoden jälkeen edessä on paluu juurille, mutta tuoreella tavalla.
– Vuodet eivät ole veljiä keskenään, joten uusvanhasta brändiuudistuksesta huolimatta emme nojaile nostalgiaan. Entistä vahvempi ymmärrys brändin ja kuluttajan välisestä suhteesta ja luova kyky rakentaa konsepteja, joita pystyy hyödyntämään sekä ansaitussa että ostetussa mediassa tekevät meistä juuri tähän aikaan remasteroidun kaupallisen viestintätoimiston, Rinne summaa.
Maailman muuttuessa yhä kompleksisemmaksi uusi Republic liputtaa selkeyden ja kirkkaan ajattelun puolesta.
– Hyvä viestintä on kaunista ja yksinkertaista silloinkin, kun asia, tuote tai konteksti on monimutkainen. Tämä taas tarkoittaa, että kohderyhmää tulee ymmärtää mahdollisimman syvällisesti sisältö, ei kanavat edellä.
Rinne uskookin, että viestinnän merkityksen kasvu kiihtyy entisestään.
– Esimerkkinä viestinnän vaikuttavuudesta toimii Astetta alemmas -kampanja, jonka teimme Valtionneuvoston kanslialle energiakriisin uhatessa Suomea. Kollektiivisen kriisin uhatessa piti löytää keino kommunikoida monimutkaisesta asiasta ymmärrettävästi ja vaikuttavasti. Lopputulema oli, että kampanjan aikana suomalaiset säästivät energiaa miljardin euron arvosta eikä energian jakelua jouduttu säännöstelemään kertaakaan. Viesti siis meni enemmän kuin tehokkaasti perille.