Kaimana uskoo kaupallisen viestinnän tulevaisuuteen – Jere Rinne siirtyy toimitusjohtajaksi liiketoimintakaupan myötä
Globaalien trendiraporttien mukaan yritysten PR-budjetit jatkavat kasvua. Kaimana reagoi tähän myymällä teknologialiiketoimintansa Valve Brandingille lokakuussa ja panostamalla luovan kaupallisen viestinnän tekemiseen.
Muutoksen myötä aikaisemmin Kaimanan kaupallisen viestinnän liiketoimintaa johtanut Jere Rinne siirtyy yrityksen toimitusjohtajaksi ja Tiina Stigell palaa operatiiviseksi johtajaksi.
Kaimanaan jää noin neljäkymmentä viestinnän ja markkinoinnin tekijää. Tietyllä tapaa yritys palaakin juurilleen luopuessaan teknologialiiketoiminnan tekemisestä, sillä ydintiimi koostuu Republicin entisistä tekijöistä, rikastettuna uusilla osaajilla.
– Jo muutaman vuoden on ollut ilmassa viestinnän roolin merkittävä kasvu organisaatioissa. Nyt on kuitenkin selkeitä signaaleja entistä nopeammasta muutoksesta, kun esimerkiksi Meta kokeilee maksullisia mainoksettomia tilejä. Jokin saturaatiopiste mainonnan määrässä näyttäisi olevan tulossa vastaan ja haastetta ratkaistaan hyvän viestinnän avulla, sanoo Jere Rinne.
Yrityksen tarkempiin tulevaisuudensuunnitelmiin Rinne vastaa hymyllä. Hän kuitenkin toteaa, että vaikka osin ollaan palaamassa takaisin juurille, niin menneen nostalgisointi ei tuota ikinä mitään uutta.
– Kaimanan koko pienenee nyt, mutta meillä on tervettä nälkää kehittyä ja kasvaa. Enkä puhu pelkästään yläviivasta vaan myös siitä arvosta, jota haluamme tuottaa asiakkaillemme. Maailma muuttuu niin nopeasti ympärillä, että organisaationa meidän täytyy olla kehittävä sekä työntekijöillemme että sidosryhmillemme. Jos tässä ei onnistuta, niin aika ajaa väistämättä ohi.
Yhteinen sävel Valve Brandingin kanssa löytyi nopeasti
Kaimana syntyi neljän yhtiön fuusiossa viime vuoden alussa. Tavoitteena oli luoda uudenlainen yhtiö, joka pystyy palvelemaan asiakkaita saumattomasti sekä teknologia-, markkinointi- että viestintätarpeissa.
– Meillä on ollut erittäin mielenkiintoiset ja opettavaiset pari vuotta, kun olemme olleet luomassa uudenlaista yritystä Suomeen. Yleinen markkinatilanne ja globaali epävarmuus kuitenkin hidastivat suunnitelmia niin paljon, että keväällä lähdimme etsimään uusia ratkaisuja liiketoimintojen järjestelemiseksi, kertoo nyt toimitusjohtajan paikalta operatiiviseksi johtajaksi siirtyvä Tiina Stigell.
Lopulta yhteinen sävel Valve Brandingin kanssa löytyi nopeasti. Koko teknologialiiketoiminta ja sen 15 työntekijää siirtyivät kaupassa Valveelle lokakuussa.
– Ratkaisu palvelee kaikkia. Yhteistyön avulla Kaimanan hybridiasiakkaita pystytään edelleen palvelemaan samoilla tiimeillä. Samalla voimme keskittyä omissa päädyissämme ydinosaamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen, Stigell summaa.