Republic repäisi Finnish Comms Awards -kilpailusta kaksi palkintoa
Republicin ja Digitan yhteistyön tuloksena syntynyt Slow-TV-ilmiö BetoniLive voitti Finnish Comms Awards -kilpailussa vuoden tapahtuma, tempaus tai repäisy -kategorian. Lisäksi meidän ikioma Toni Tervomme palkittiin vuoden viestintäkonsulttina.
Poskettomatkin ideat kannattaa toteuttaa, tämän todistaa Finnish Comms Awardsien vuoden repäisy -kategorian voitto. Republicin ja Digitan yhdessä ideoimassa Betonilivessä seurattiin betonin kuivumista suorassa TV-lähetyksessä, joka sai kuukaudessa 400 000 katselua. Hidastempoinen repäisy poiki ansaitun median osumia kotimaan lisäksi ulkomailla. Näin tuotiin vaikeasti viestittävä Internet of Things -palvelu suoraan suomalaisten ruuduille. Republicilta työtä on ollut ideoimassa ja toteuttamassa Saara Virtanen ja Toni Tervo.
Tuomariston mielestä Betonilive oli voiton arvoinen, koska työ on liiketoiminnan ytimessä ja onnistui välittämään myös liiketoiminnan kannalta tärkeät viestit hauskassa muodossa. Onnistuneesti konkretisoitu teknologia, joka on tavallisille ihmisille arjessa etäinen. Ansaitun median huomio on saavutettu erityisen taidokkaasti ja se vaatii luovuutta ja taitoa, ei pelkkiä euroja. Kerrassaan nerokas ja luova oivallus ja toteutus.
Kaupallisen viestinnän edelläkävijästä vuoden viestintäkonsultti
Kuka ei tyydy vain tekemään tulosta, vaan muuttaa myös koko toimialan ajattelua? Tuomariston mielestä Republicin seniori viestintäkonsultti Toni Tervo tekee näin. Kuusi vuotta Republicissa työskennellyt Toni onkin aikamoinen ideasampo, joka lähestyy viestittäviä asioista uusista kulmista niin, että ideat palvelevat asiakkaan kaupallisia tavoitteita.
Tuomaristo oli kirjannut palkitsemisperusteisiin Tonista muun muassa, että hän on datavetoisen kaupallisen viestinnän edelläkävijä, joka on rohkeasti rikkonut perinteisiä rajoja viestinnän ja markkinoinnin välillä. Hänen luomansa uusi toimintamalli on tehnyt kaupallisesta viestinnästä mitattavaa, strategista ja tuloksellista. Toni on innostanut yrityksiä ja toimittajia näkemään viestinnän uudessa valossa ja rakentanut samalla siltoja markkinoinnin, median ja viestinnän välille.
Kirsikkana kakussa illan tuplavoittajasta todetaan, että hänen työnsä todistaa, ettei ole olemassa liian tylsää aihetta, vain liian tylsä tapa kertoa se. Hän on näyttänyt, miten oivallus, data ja rohkea ajattelu voivat yhdessä tehdä viestinnästä bisneksen moottorin.
Finnish Comms Awards -palkinnot jaettiin 6. marraskuuta 2025 järjestetyssä gaalassa.
Kuvassa Digitan Minna Flink, Tuomas Kolkka ja Ella Kirjasniemi sekä Republicin Toni Tervo ja Saara Virtanen FCA-juhlahumussa (kuva: Petri Mast).